De van itt egy másik lényeges kérdés is: mi a szeretet?
A keddenkénti tüntetéseken úgy képzelik a szeretetet, hogy válogatás nélkül mindenkit magunkhoz ölelünk (kivéve a fideszeseket), árad az érzelem, és akárki akárminek gondolja magát, akármilyen életet él, affirmatív terápiát alkalmazunk (azaz megerősítjük abban, hogy igen, jó az úgy, ahogy ő gondolja).
Ez a felvilágosult-tudományos-modern emberképből fakad,
miszerint autonómok vagyunk, és úgy vagyunk autonómok, hogy a hagyományok, intézmények és Isten uralma alól emancipáltuk magunkat, illetve aki még nem tette meg, annak emancipálnia kell magát.
Ebből fakadóan meg kell valósítanunk önmagunkat, mindenki úgy, ahogy érzi. Oké, ez már a posztmodern fordulat,
de egyenesen következik a modernből. A „minden mehet” szabadságát paradox módon a determinizmus igazolja, az a modern tudományos elmélet, ami szerint nincs valójában szabad akarat, a rossz tulajdonságaink velünk születnek (nincs rossz ember, kivéve a fideszest), meg a jók is (nincsenek hősök), és persze ha valami nem születik velünk, akkor a környezet determinál minket, rossz szüleink voltak, nem volt gyerekszobánk, ezt láttuk az oviban.
A keresztény emberkép szerint viszont akkor vagyunk valóban autonómok, ha megkeresztelnek minket, és utána is ragaszkodunk Istenhez, egyházhoz, és törekszünk rá, hogy új emberek legyünk.
A szabadság valamire való szabadság, jól kell felhasználni, és a kereszténység azt is megmondja, hogyan, vagy inkább hogy hogyan ne. A kereszténység igénybe vesz, s mivel az eszmény nehezen érhető el, és folyton elbukunk, ezért ezzel a feszültséggel, a bűntudattal együtt kell élni. De mégsem ugyanaz bűnös kereszténynek lenni, aki újra meg újra elbukik, de tudja, ki az út, az igazság és az élet, és mégis többé-kevésbé hozzá igazítja életét;
meg teljesen másképp élni, másik utat járni, a hamisság útját.
Van civitas Dei és civitas terrena, még ha keverednek is. A cél önmagunk elveszejtése és az imitatio Christi. Persze ez keveseknek sikerül igazán, ők a szentek. Akiknek részlegesen sikerül, azok meg a bűnös keresztény hívek. Így megy ez kétezer év óta, és így megy majd, míg világ a világ.
A kereszténység többféle szeretetet különböztet meg. C. S. Lewis négyféle szeretetetről ír (A szeretet négy arca) a dolgok szeretetén túl:
ragaszkodás, barátság, szerelem, felebaráti szeretet. Nekünk itt az utolsó a releváns.
A Katolikus Lexikon szerint „a keresztény felebaráti szeretet sajátossága és újdonsága a Krisztushoz tartozás, az együttlét Isten szeretetében. Minden más humanitástól vagy emberiességtől épp abban különbözik ez a szeretet, hogy 1) a Krisztusban megmutatkozó Isten szeretetére és a másik emberben jelenvaló istenképmásra irányul, s 2) Jézus parancsa szerint kiterjed az ellenségre is.” Az ellenségszeretet azonban „nem zárja ki a rosszal szembeni ellenállást, sem a harcot a másik megváltoztatásáért”.
A keresztény szeretet nem áradó univerzális érzelem, hanem elsősorban akarati aktus, és nem feltétlen affirmatív. Ha más úton jársz, a keresztény szeretet felszólít, hogy ezen járj.
Ahogy egy prédikációban hallottam: a kereszténység nem kötelez rá senkit, hogy bántalmazó párját vagy rokonát szívből szeresse; inkább arra irányul, hogy akarjuk az illető javát, ami jelenthet súlyos restrikciókat is akár, emellett pedig imádkozzunk a lelki üdvéért és megjavulásáért.
A keresztény szeretet nem affirmál mindenféle életmódokat, sőt, egyeseket kifejezetten ellenjavall.
A keddi tüntetések által védelmezett életmódokat például ellenjavallja. Sokat halljuk mostanában: Isten úgy szeret, ahogy vagy. Csakhogy ez a kijelentés átideologizálódott. Isten úgy szeret, ahogy vagy, de mégis új emberré kellene válnunk, és az igazi szeretet azt követeli, hogy ne alternatív életmódok, ezoterikus hitek felé tereljük az embereket, hanem a kereszténység felé.
Szerintem ez az igénybe vevő, valamire és valakire irányuló szeretetértelmezés eléggé más, mint a szirupos, (majdnem) minden megerősítő baloldali-liberális szeretetfelfogás.
A keresztény szeretetet eszménynek tekintők persze töredékesen valósítják azt meg, beleértve akár politikusokat is. De attól még, hogy botladozunk vagy állunk egy úton, azért azon az úton vagyunk, nem pedig egy másikon.
A baloldali-liberális szeretet egy másik út, fideszes-gyűlöletestül.
***